NIEKORZYSTNE WYPADKI PRZEŁOŻENIA BARW NA SKALĘ WALORÓW CZARNO-BIAŁYCH CZ. II

Osobne zagadnienie stanowi uboczny i niezamierzony efekt użytych filtrów barwnych. Przypuśćmy, że chcemy wydobyć chmury na niebie poprzez przyciemnienie go: w tym celu użyjemy filtru pomarańczowego lub nawet czerwonego. Zamierzony efekt osiągniemy. Przypuśćmy jednak również, że na zdjęciu tym znajduje się autobus, który od góry pomalowany jest na kremowo, od dołu zaś na czerwono. Fotografując go bez filtru, uzyskamy wrażenie odpowiadające rzeczywistości, dół będzie na zdjęciu ciemniejszy a góra jaśniejsza (patrz fot. 64J. Jeżeli jednak na obiektyw aparatu założymy filtr pomarańczowy lub czerwony, część dolna autobusu zostanie rozjaśniona w tym stopniu, że nie będzie się różniła od górnej, cały autobus wyjdzie na zdjęciu jasno (patrz fot. 65). I to są właśnie owe uboczne wpływy stosowania filtrów.

Jedynym sposobem uniknięcia niepożądanych efektów jest dokładne zdawanie sobie sprawy z właściwości poszczególnych filtrów. W powyższej tabelce podano działanie filtrów o najczęściej stosowanych barwach.

Dane te odnoszą się do najczęściej dziś używanych emulsji ortopanchromatycznych, średnioczułych, które łatwiej poddają się filtrowaniu. Błony panchromatyczne są pod tym względem bardziej oporne. Do zamierzeń artystycznych są dlatego często mniej przydatne.

Categories: Fotografia

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>