ZACINANIE SIĘ BŁONY MAŁOOBRAZKOWEJ CZ. II

ZACINANIE SIĘ BŁONY MAŁOOBRAZKOWEJ CZ. II

Wzrost oporów przewijania i zacinanie się błony na początku kasetki oznacza, że w kasetce nawinięte jest zbyt dużo błony. Ma to miejsce wyłącznie przy własnoręcznym sporządzaniu ładunków z błony bieżącej, kiedy nawinęliśmy jej więcej, niż pozwala na to nominalna pojemność kasetki, nie przekraczająca 1,6 do 1,7 m.

Krańcowym wypadkiem zacinania się błony jest jej całkowite unieruchomienie. W wypadku błony małoobrazkowej łączy się to z zerwaniem perforacji. Wówczas mimo pokręcania gałką lub mimo przesuwania dźwigni i napinania migawki błona stoi w miejscu. Należy zwrócić uwagę na to, że zerwanie perforacji łączy się dość często z oderwaniem kawałeczków błony. Jeżeli te kawałeczki dostaną się np. do mechanizmu migawki szczelinowej, mogą spowodować poważne uszkodzenia. Po każdym zerwaniu perforacji błony starannie przeglądajmy wnętrze aparatu i usuwajmy wszystkie kawałeczki oderwanej błony. Gdybyśmy stwierdzili, że dostały się one już do mechanizmu aparatu, trzeba go oddać do warsztatu.

Niekiedy przy powrotnym przewijaniu naświetlonej błony małoobrazkowej do jej kasetki stawia ona nadmierny opór. Oznacza to w wypadku własnoręcznie ładowanych kasetek, że, jak już było wspomniane, do kasetki załadowano zbyt długi odcinek taśmy. W tym wypadku wzrost oporu nastąpi pod koniec przewijania błony. Sposób zaradzenia jest identyczny – ładować krótsze odcinki taśmy i zluzować od czasu do czasu drugie pokrętło.

Categories: Fotografia

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>