POWIĘKSZENIE O PODWÓJNYCH KONTURACH OBRAZU

Na gotowym powiększeniu dają się zauważyć podwójne kontury sfotografowanych przedmiotów. Jeżeli negatyw był bez zarzutu, co można sprawdzić pod lupą (a najlepiej pod możliwie krótkcogniskowym obiektywem, tj. 20- -50 mm), wówczas przyczyną powstania omawianego zjawiska jest poruszenie powiększalnika lub maskownicy w czasie naświetlania powiększenia. Wystarczy nawet lekkie potrącenie powiększalnika, aby nastąpiło przesunięcie papieru fotograficznego w maskownicy. Takie przesunięcie w ciągu naświetlania trwającego kilka lub kilkanaście sekund musi pozostawić na powiększeniu widoczne ślady.

Jedynym sposobem uniknięcia takiego błędu jest stabilne ustawienie powiększalnika, aby nie podlegał on najmniejszym nawet drganiom. W czasie trwania naświetlania nie należy niczego dotykać. Najlepiej nie ruszać się w ogóle. Wyłącznik lampy powiększalnika lub też zegar regulujący czas naświetlania powinny być umieszczone na odpowiednio długim przewodzie, aby wszelkie ruchy związane z wyłączaniem światła nie przenosiły się na powiększalnik. Czasem, w których produkowano „Krokusy” z wmontowanym w deskę wyłącznikiem, należą już do przeszłości.

Categories: Fotografia

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>